Alfonsi regis Triumphus - Il Trionfo di re Alfonso: edizione e traduzione italiana a cura di Fulvio Delle Donne

##submission.authors##

Fulvio Delle Donne
Università della Basilicata
Antonio Beccadelli (Panormita)

Scheda

BUP_Flying_book_thumbnail5.jpg

Editore: BUP – Basilicata University Press

Collana: Digital Humanities

Lingua: Italiano, Latino

ISBN: 978-88-945152-0-6

NBN: https://nbn.depositolegale.it/urn:nbn:it:unina-26913

Abstract: L’Alfonsi Regis Triumphus descrive il trionfo celebrato a Napoli da Alfonso il Magnanimo il 26 febbraio 1443, dopo la conquista del Regno, portata a termine nel giugno dell’anno precedente. Probabilmente scritta a ridosso dell’evento, ma compiuta e rielaborata nel 1455, assieme al De dictis et factis Alfonsi Regis e alla Oratio in expeditionem contra Turcos è un’opera in cui si porta a piena maturazione l’Umanesimo “mo­nar­chico”, di cui, alla corte regia di Napoli, il Panor­mita fu il principale artefice.

La presente edizione è basata sul ms. della Biblio­teca Apostolica Vaticana, Urb. lat. 1185, vergato da Pietro Ursuleo († 1483), rinomato copista della biblioteca dei re aragonesi di Napoli, per il duca di Urbino Federico da Montefeltro.

Download data is not yet available.

Profilo dell'Autore

Fulvio Delle Donne, Università della Basilicata

Fulvio Delle Donne is Associate Professor of Medieval and Humanistic Latin Literature (SSD L-Fil-Let/08) at the University of Basilicata and is qualified as Full Professor.

His extensive scientific production combines philological-literary and historical methods and interests, covering a wide chronological arch (VI-XVI sec). His bibliography includes many critical editions and monographic volumes for prestigious publishers and numerous articles for international scientific journals (mainly A-class).

He leads many national and international scientific projects.

He is the winner of an international scientific prize (Stauferpreis, Germany).

He is the president of the European Center for Studies on Aragonese Humanism and Renaissance - CESURA (www.cesura.info), and the director of the connected International Interuniversity Center.

His main lines of research are: rhetoric, medieval epistolography and ars dictaminis; medieval and humanistic historiography; literary legitimacy of power in medieval and humanistic age; culture and cultural institutions in medieval and humanistic age; transmission and tradition of ancient texts; ecdotics theory and practice.

##catalog.coverImageTitle##
Pubblicato